PUDING BELIMBING

Assalammuallaikum...cuaca sungguh panas sekarang dan tekak mula lah rasa
 macam nak makan makanan yang sejuk-sejuk aje ni..hemmm.
dekat dapur tu ada buah belimbing.Apa ya yang aku nak buat dengan buah belimbing ni??
Fikir punya fikir dan satu dapur aku geledah mencari bahan2 lain untuk aku masakkan buah belimbing ni..


ayuladies73


kini aku cipta lah resepi aku sendiri..jom layan resepinya pulak..

~PUDING BELIMBING~
bahan2nya:
10g serbuk agar2
150g gula kasar
3 cawan air bersih
1 cawan air buat blends
2 biji buah belimbing
200ml susu cair
sedikit pewarna hijau
sedikit perasa pandan
sedikit garam

cara2nya:
larutkan serbuk agar2 bersama 3 cawan air dalam periuk dan masak atas api sederhana.
dalam blends masukan belimbing,susu,gula,pewarna dan perisa pandan blends sekali.
kemudian masukan adunan blends kedalam periuk yang berisi agar-agar tadi.kacau hingga mendidih.
masukan kedalam acuan agar-agar dan biarkan sejuk.
kemudian bolehlah disimpan kedalam peti sejuk.


Taraaaaaaaaaaaaaaaaaaa...cantik tak warnanya? hehe...yg ni memg sedap manis dan lemak.
kalau tak percaya cubalah buat.tentu tak akan mengecewakan anda semua...
yamiiiiiiiiiiiiiiiiii..hehe
~SELAMAT MENCUBA~



No comments:

Post a Comment