JENIS-JENIS MENTEGA

Jom kita baca2 sekejap note kat bawah ni.mana lah tahu ada juga faedah2 buat sahabat semua...

Mentega adalah produk susu yang proses pembuatannya dicampurkan kemudian diedarkan. Biasanya digunakan untuk memasak dan membuat kek, baik bahan dasar mahu pun sebagai sos saja. Mentega umum nya dibuat dari susu sapi dan haiwan mamalia lain seperti kambing, lembu, kerbau dan yaks.

Menurut cara pembuatannya, ada beberapa jenis mentega yang proses dan digunakan sesuai dengan keperluan kita, yaitu:

TRADISIONAL BUTTER


Churned Butter
Churned butter adalah mentega tradisional yang dibuat dengan mencampurkan susu yang telah diproses hingga bentuknya lebih padat. Di Kanada, ada sebuah peraturan bahwa churned butter iniharus mengandung setidaknya 80% lemak, 16% air dan 3% susu murni. Churned butter ini dijual dalam dua versi, salted dan unsalted, tergantung selera dan keperluan penguna.

Sweet Butter

Ada yang menyebut sweet butter iniunsalted butter. Sebenarnya sweet butter adalah jenis churned butter yang dalam pembuatannya tidak menggunakan garam, jadi rasanya manis. Dalam dunia baking,sweet butter ini digunakan sebagai penyeimbang rasa apabila kadar garam didalam masakan kek dan roti terlalu banyak. Sayangnya, sweet butter tidak tahan lama dibandingkan dengan salted butter, sehingga ia harus cepat digunakan setelah dibeli.

Light Butter

Yang dimaksud dengan light butter adalah jenisdari churned butted, namun dalam pembuatannya telah ditambahkan air sebanyak 25% sehingga kadar lemak dalam mentega ini jauh lebih rendah. Kerana ia mengandungi kadar air yang cukup banyak, light butter ini sebaiknya disajikan sebagai tambahan saat makan roti atau kek kring saja. Light butter tidak sepadan digunakan untuk memasak atau ditambahkan pada sos karena ia akan cepat meleleh dan menlempah.

Cultured Butter
Cultured butter adalah mentega yangterbuat dari cream susu kemudian dalam proses fermentasinya ditambahkan bakteri (yang hampir mirip dengan bakteri dalam yogurt). Mentega ini usianya jauh lebih lama dari churnedbutter, sehingga dapat disimpan lebih lama apabila tidak langsung digunakan.Ada dua jenis cultured butter, salted dan unsalted yang juga digunakan sesuai selera.

MODERN BUTTER


Dalam perkembangannya, ada beberapa mentega tradisional yang kemudian dikembangkan sesuai dengan sentuhan teknologi dan trend. Yang pada akhirnya memunculkan 4 jenis mentega baru yang cukup populer,yaitu:

Flavoured Butter

Flavoured butter sebenarnya adalah jenis traditional butter yang ditambahkan perasa, seperti bawang putih, rasa pedas,atau bahan2 lainnya. Flavour butter biasanya digunakan sebagai bahan2 untuk menyantap makanan, misalnya jagung bakar, jagung rebus, roti,biskut dan lain sebagainya.

Blended Butter

Blended butter adalah mentega yang biasanya dalam penggunaan dicampur dengan beberapa minyak, seperti canolamisalnya. Karena dicampur, bentuknya macam cair dan biasanya digunakan sebagai lapisan makanan.

Whey Butter

Sedangkan whey butter adalah mentega yang terbuat dari whey. Warnanya jauh lebih kuning dari warna mentega biasanya,aromanya pun jauh lebih cheesy.

Whipped Butter

Whipped butter adalah mentega yang dibuat lebih ringan untuk sajian mentega di meja makan. Mentega ini digunakan untuk lapisan atas roti, pancake, dan lain sebagainya. Mentega ini tidak dibuat untuk bahan dasar memasak atau membuat roti.

Ghee
Ghee adalah mentega yang boleh dibilang cukup langka. Biasanya dijual dalam bentuk cecairan sehingga harus dikemas di dalam toples. Terdiri dari kandungan lemak tinggi, dan susu murninya telah dipisahkan dalam proses pembikinanya agar Ghee boleh bertahan lama, ia harus disimpan di tempat yang dingin atau di dalam peti sejuk. 




No comments:

Post a Comment

Post a Comment